התוכנית החינוכית בצהרון תשפ"ה
התוכנית משקפת תפיסת לימודים בצמיחה המשלבת היענות לתכנים המובאים על ידי הצוות הכולל. התוכנית מתבססת על שלושה תחומי פעילות עיקריים:
1. פעילות דידקטית מבנית – פעילות המתוכננת מראש המיועדת בעיקר למליאה או לקבוצה קטנה. התכנים מתייחסים לעיסוק בכישורי חיים, כמו: היחיד והקבוצה , קבלת האחר, פתרון בעיות ועיבוד רגשות. כמו כן, פיתוח מיומנויות וכישורים קונטיביים אורייניים, מדעיים וסביבתיים. במסגרת פעילות זו נכללת גם ארוחת הצהריים שנחשבת יחידת פעילות חינוכית לימודית לכל דבר, והיא מהווה המשך לתכנית הבוקר. 2. פעילות חופשית – מוקדי הפעילות החופשית מחזקים את עצמאותו ומאפשרים לילד להתנסות בתחומים שונים, כמו: אמנות, מוזיקה, תנועה ובנייה. 3. פעילות הפגתית – מטרתה לתת אפשרות לילד לנוח ולהרגיל עצמו במעבר ממסגרת הבוקר לצהריים. זמן זה מאופיין במוסיקה שקטה, הרפיה והרגעה.
התכנון החינוכי:
התכנון החינוכי יוצר מסגרת מארגנת לעשייה החינוכית בסיוע לחשיבה מקדימה את העשייה ובהתמקדות בניתוח העשייה החינוכית לאחר מעשה. התכנון החינוכי מתמקד ב-4 שאלות יסוד:
1. מה? – מה אופי התכנים והפעילויות המוצעים לילד בזמן שהותו בצהרון. 2. מתי? – מתי הכי מתאים להפעיל את הפעילות 3. מדוע? – מדוע להפעיל את הפעילות. מה מטרתה. 4. כיצד? – כיצד ובאיזה דרכים חינוכיות נשתמש על מנת להשיג את היעדים שהצבנו לעצמנו.
התוכנית החינוכית נבנית בהתאם לשאלות היסוד תוך חיבור סדר היום למאפייני הצהרון, ותוך תיאום מלא עם הצוות החינוכי המלא. תוכנית חינוכית הנשענת על מחזוריות שבועית, חודשית ושנתית יוצרת ציר מרכזי המנחה את העשייה, עם מספר דגשים:
1. לאפשר לילדים לנוע בחופשיות בזמן פעילות המוקדים, באחריות מבוגר. 2. לגלות גמישות לצרכי הילדים – ילד המתקשה להשתתף בפעילות, לאפשר לו לעסוק בפעילות אחרת. 3. הקפדה על תכנון זורם של מבנה היום.